Conception for the investigative-working formation of the biology teacher as an environmental educator to the sustainable development

Main Article Content

Lina Aurora Campos Martínez
https://orcid.org/0000-0003-0633-7379
Julio Cesar Rifa Tellez
https://orcid.org/0000-0002-4187-1342
Marisela de la Caridad Guerra Salcedo
https://orcid.org/0000-0002-9538-0493

Abstract

Background: The preparation of an environmental educator constitutes one of the general objectives in the training of the Bachelor of Education in Biology and requires the improvement of work methodologies and curricular designs to move from the conception of environmental education to the conception of education for sustainable development in order to change behaviors, promote participation, self-determination and autonomy of thought in the professional future.
Objective: The methodological line of work carried out as for the investigative-working formation of the students during four school years is revealed.
Methods: The historical-logical, inductive - deductive and analytical-synthetic are used from the theoretical level; from the empirical level the documentary analysis, the interview with teachers and from the mathematical-statistical level the percentage analysis, all necessary for the curricular and disciplinary analyzes in order to establish links with this line of formation. They also made possible the assessment of the diagnostic results and their corresponding processing.
Results: Some theoretical elements, thematic lines and actions to serve of basis for the orientation of the investigative-working formation in the sense to form an environmental educator where exposed.
Conclusions: The proposed line of work integrates the teaching-educational, labor-research and extension components; it is related to university research projects and is contextualized to the environmental problems of the province.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Campos Martínez, L., Rifa Tellez, J., & Guerra Salcedo, M. (2021). Conception for the investigative-working formation of the biology teacher as an environmental educator to the sustainable development. Monteverdia, 14(2), 20-30. Retrieved from https://agrisost.reduc.edu.cu/index.php/monteverdia/article/view/3916
Section
Scientific articles

References

Alonso-Sainz, T. (2020). Educación para el desarrollo sostenible: una visión crítica desde la Pedagogía. Revista Complutense de Educación, 32(2), 249-259. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rced.68338


Artaraz, M. (Mayo-Agosto de 2002). Teoría de las tres dimensiones de desarrollo sostenible. Ecosistemas. Revista científica de ecología y medio ambiente, 11(2). Recuperado el 2 de mayo de 2021, de https://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/view/614


Bosque Suárez, R. (Marzo de 2019). Educación Ambiental y Desarrollo Sostenible. Conferencia Magistral para Reunión de Comisiones Nacionales de Carrera. La Habana, Cuba.


Carpenter, S. (1991). Inventing Sustainable Technologies. The Technology of Discovery and the Discovery of Technology. Proceedings of the Sixth International Conference of the Society for Philosophy and Technology. Blacksburg. Ed: J. Pitt y E. Lugo.


CITMA. (2017). Programa Nacional de Educación Ambiental. La Habana: Cuba. Autor.


CITMA. (2021). Estrategia Ambiental Nacional 2021-2026. Sitio Web CITMA. Recuperado de https://www.citma.gob.cu/estrategia-ambiental-nacional


De Groot, R., Wilson, M. A., & Boumans , R. M. (2002). A typology for the classification, description and valuation of ecosystem functions, goods and services. Ecological Economics 41(1), 393-408.


De-la-Peña Consuegra, G., & Vinces-Centeno, M. R. (Mayo-agosto de 2020). Acercamiento a la conceptualización de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2). Recuperado de https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025
Gómez, I. (2020). Desarrollo sostenible. Madrid, España: Elearning S.L.


González, R. (2017). La formación ambiental desde la obra de José Martí en carreras pedagógicas con perfil biológico. [Tesis de doctorado inédita]. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey, Cuba.


Guerra, M. (2011). Estrategia pedagógica orientada a la biodiversidad y su conservación en la formación de estudiantes de ciencias naturales. [Tesis de doctorado inédita]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”. Camagüey, Cuba.


Guzmán Cáceres, M. y. (2019). El moderno Prometeo: El director escolar como líder mediador para la justicia social y el desarrollo sostenible. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS).


Hernández Gónzalez, N. M. (2021). La formación ambiental del estudiante de la Licenciatura en Educación Biología desde una perspectiva ética. [Tesis de doctorado inédita]. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey, Cuba.


Hernández, N. M. (2019). La formación ambiental. Una valoración, desde un enfoque psicológico, pedagógico y social. Roca, 15(1), 135-145. Recuperado de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/663


Hernández-Castilla, R., Slater, C., & Martínez-Recio, J. (2020). Los objetivos de desarrollo sostenible, un reto para la escuela y el liderazgo escolar. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(3), 9-26. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15361


Ley No. 81: Del Medio Ambiente. (1997). En Gaceta Oficial de la República de Cuba No 007 Extraordinaria. Asamblea Nacional del Poder Popular de la República de Cuba. Cuba.


Lukman, R. (2007). What are the key elements of a sustainable university? Clean Technologies and Environmental Policy, 9(2), 103-114. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1007/s10098-006-0070-7


Márquez Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H., & Casas Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310. Recuperado de https://rus.ucf.ed.cu/index.php/rus/article/view/1968


Márquez Delgado, D. L., Linares Guerra, E. M., Hernández Acosta, R., & Márquez Delgado, L. H. (2020). Implementación de los Objetivos del Desarrollo Sostenible desde un Centro de Estudios Universitario. MENDIVE, 18(2), 336-346. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1799


Mc Pherson, M. (2004). La dimensión ambiental en la formación inicial de docentes en Cuba. Una estrategia metodológica para su incorporación. [Tesis de doctorado inédita]. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana.


Mejías, R. (2018). La dimensión ambiental desde la formación laboral. [Tesis de doctorado inédita]. Universidad "Ignacio Agramonte Loynaz". Camagüey, Cuba.


Méndez, I. E. (2017). Consideraciones básicas sobre la formación por competencias del educador ambiental. Luna Azul, 46(1), 350-368. DOI: https://doi.org/10.17151/luaz.2018.46.18


Ministerio de Educación Superior. (2016a). Documento Base para el diseño de los planes de estudio "E". La Habana, Cuba: Autor.


Ministerio de Educación Superior. (2016b). Carrera Licenciatura en Educación. Biología. Plan de Estudio E. Curso Diurno. Curso Encuentro. La Habana, Cuba: Autor.


Ministerio de Educación Superior. (2018). Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. La Habana, Cuba: Autor.


Miranda López, A. C. (2021). La competencia creativa para la educación ambiental en la formación del docente de Biología. [Tesis de doctorado inédita]. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey, Cuba.


MMA. (1993). Ley 99/93. Por la cual se crea el Ministerio del Medio Ambiente, se organiza el Sistema Nacional Ambiental y se dictan otras dosposiciones. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://www.oas.org/dsd/fida/laws/legislation/colombia/colombia_99-93.pdf


Noboa Salazar, J., Vergara-Romero, A., Sorhegui-Ortega, R., & Garnica Jarrin, L. (2021). Repensando el desarrollo sostenible en el territorio. RES NON VERBA, 11(1), 19-33. DOI: https://doi.org/10.21855/resnonverba.v11i1.500


Novo Villaverde, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de educación. (No Extra 1), 195-217. DOI: https://doi.org/10.18172/con.417


ONU. (1987). Nuestro Futuro Común. Informe de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. Recuperado de https://undocs.org/es/A/42/427


ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución de la Asamblea General A/RES/70/1. . Recuperado de https://undocs.org/es/A/RES/70/1


ONU. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3). Santiago. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf


Ramos Torres, D. I. (2021). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española de Educación Comparada (37), 89-110. DOI: https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763


Ricardo Marrero, D. (2007). Procedimiento metodológico para el desarrollo de la sensibilidad estética ambiental en la secundaria básica. [Tesis de doctorado inédita]. Instituto Superior Pedagógico "José Martí". Camagüey: Cuba.


UNESCO. (2014). Hoja de ruta para la ejecución del programa de acción mundial de educación para el desarrollo sostenible. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230514.locale=es


Vázquez Guerra, A., Cabrera Marrero, I., & Portuondo Padrón, R. (2020). ¿Sostenibilidad ecológica o sostenibilidad tecnológica? Revista Monteverdia, 13(1), 67-75. Recuperado de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/monteverdia/3610


Vega Mora, L. (14-16 de Agosto de 2013). Dimensión Ambiental, Desarrollo Sostenible y Sostenibilidad. 11th LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology (LACCEI’2013)”Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity”. Cancun, Mexico. Recuperado de http://laccei.org/LACCEI2013-Cancun/RefereedPapers/RP256.pdf

Most read articles by the same author(s)